Monografii stocuri de materii prime

Stocurile de materii prime se evidentiaza in contul 301 Materii prime.

In organizarea contabilitatii materiilor prime se poate utiliza metoda inventarului permanent sau intermitent. Valoarea de inregistrare poate fi cost efectiv sau cost standard.

• Se achizitioneaza 300 carcase de plastic pentru asamblarea unor ventilatoare, achizitie de la la terti – la pret de 10 lei+TVA /buc. Se aplica inventar permanent, cost efectiv.

                          %                         = 401 Furnizori                     3.720
301 Marfuri                                                                                  3.000
4426 TVA deductibila                                                                   720

Pentru o entitate, un bun poate fi considerat materie prima, in timp ce pentru alta acelasi bun este considerat produs finit. De exemplu, carcasa de plastic, pentru entitatea producatoare este produs finit, in timp ce pentru cel care achizitioneaza carcasele in vederea obtinerii ventilatoarelor este materie prima.

• 100 buc suruburi la pret de 0.5 lei +TVA/buc achizitionate in cursul lunii iunie si care erau inca nesosite in unitate se receptioneaza conform avizului.

– Inregistrarea in luna iunie a facturii de achizitie :

                                   %                      =                          401 Furnizori                          62
321 Materii prime în curs de aprovizionare                                                              50
4426 TVA deductibila                                                                                                    12

301 Materii prime = 321 Materii prime în curs de aprovizionare                   50

• Se achizitioneaza de la o entitate afiliata materii prime in valoare de 200 lei +TVA.

                                             %            =                 4511 Decontari intre entitatile afiliate             248
301 Marfuri                                                                                                                                           200
4426 TVA deductibila                                                                                                                           48

• Se consuma 100 de carcase de plastic pentru fabricarea ventilatoarelor.

601 Cheltuieli cu materiile prime = 301 Materii prime                       1.000

La fel se inregistreaza si materiile prime lipsa la inventar.

• Se trimit furnizorului inapoi 50 de carcase in vederea remedierii unor mici defectiuni :

351 Materii si materiale aflate la terti = 301 Materii prime                             500

• Entitatea doneaza 50 de suruburi unei unitati de cult

6582 Donatii si subventii acordate = 301 Materii prime              25

• Se achizitioneaza din import materii prime in valoare de 50.000 lei . Se platesc si taxe de transport si manuipulare in suma de 3.000 lei. Se platesc si taxe vamale in suma de 4.000 lei.

301 Materii prime       =    %                                                              57.000
                                               401 Funizori /materii prime              50.000
                                               401 Furnizori/transport                        3.000
                                               446 Alte impozite taxe si varsaminte asimilate 4.000

Plata taxelor vamale si a tva calculat in vama . Presupunem ca TVA in vama este de 12.600 lei

                                                %                        =                             5121 Conturi la banci in lei 16.600
446 Alte impozite taxe si varsaminte asimilate                                                                          4.000
4426 TVA deductibil                                                                                                                        12.600

La intrarea in gestiune se intocmeste nota de receptie.

Descarca aici un model de nota de receptie in excel.

Obligativitatea acestui formular apare în cazul:

– bunurilor materiale cuprinse într-o factură sau aviz de însoţire a mărfii, care fac parte din gestiuni diferite;
– bunurilor materiale primite spre prelucrare, în custodie sau în păstrare;
– bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
– bunurilor materiale care sosesc neînsoţite de documente de livrare;
– bunurilor materiale care prezintă diferenţe la recepţie;
– mărfurilor intrate în gestiunile la care evidenţa se ţine la preţ de vânzare.

Conform Ordinului nr. 3.512 din 27 noiembrie 2008 privind documentele financiar-contabile, nota de receptie si constatare de diferente (Cod 14-3-1A) pentru bunuri de natura stocurilor serveşte ca:
– document pentru recepţia bunurilor aprovizionate;
– document justificativ pentru încărcare în gestiune;
– document justificativ de înregistrare în contabilitate.

Articole similare

Comentariul tau aici